Treść zadania

ewusia-1488

Help !!!! Plan wydarzeń !!! Na jutro dostałam już 1 ;(


HEY ... MUSZĘ POPRAWIĆ OCENĘ Z PLANU WYDARZEŃ Z BALLADY ADAMA MICKIEWICZA PT" TO LUBIĘ" Bardzo proszę o pomoc ten plan ma być ułożony w równoważnikach ... dzięki


jeżeli mogę pomóc to jest ta ballada z której mam napisać plan:




TO LUBIĘ
BALLADA



Spójrzyj, Marylo, gdzie się kończą gaje,

W prawo łóz gęsty zarostek,

W lewo się piękna dolina podaje,

Przodem rzeczułka i mostek.



Tuż stara cerkiew, w niej puszczyk i sowy,

Obok dzwonnicy zrąb zgniły,

A za dzwonnicą chrośniak malinowy,

A w tym chrośniaku mogiły.



Czy tam bies siedział, czy dusza zaklęta,

Że o północnej godzinie

Nikt, jak najstarszy człowiek zapamięta,

Miejsc tych bez trwogi nie minie.



Bo skoro północ nawlecze zasłony,

Cerkiew się z trzaskiem odmyka,

W pustej zrąbnicy dzwonią same dzwony,

W chrustach coś huczy i ksyka.



Czasami płomyk okaże się blady,

Czasem grom trzaska po gromie,

Same się z mogił ruszają pokłady

I larwy stają widomie.



Raz trup po drodze bez głowy się toczy,

To znowu głowa bez ciała;

Roztwiera gębę i wytrzyszcza oczy,

W gębie i w oczach żar pała,



Albo wilk bieży; pragniesz go odegnać,

Aż orlim skrzydłem wilk macha,

Dość "Zgiń, przepadnij" wyrzec i przeżegnać,

Wilk zniknie wrzeszcząc:" cha cha cha".



Każdy podróżny oglądał te zgrozy

I każdy musiał kląć drogę;

Ten złamał dyszel, ten wywrócił wozy,

Innemu zwichnął koń nogę.



Ja, chociaż, pomnę, nieraz Andrzej stary

Zaklinał, nieraz przestrzegał,

Śmiałem się z diabłów, nie wierzyłem w czary,

Tamtędym jeździł i biegał.



Raz, gdy do Ruty jadę w czas noclegu,

Na moście z końmi wóz staje,

Próżno woźnica przynagla do biegu,

"Hej!" - krzyczy, biczem zadaje.



Stoją, a potem skoczą z całej mocy,

Dyszel przy samej pękł szrubie;

Zostać na polu samemu i w nocy,

"To lubię - rzekłem - to lubię!"



Ledwiem dokończył, aż straszna martwica

Wypływa z bliskich wód toni;

Białe jej szaty, jak śnieg białe lica,

Ognisty wieniec na skroni.



Chciałem uciekać, padłem zalękniony,

Włos dębem stanął na głowie;

Krzyknę; "Niech będzie Chrystus pochwalony!"

"Na wieki wieków" - odpowie.



"Ktokolwiek jesteś, poczciwy człowieku,

Coś mię zachował od męki,

Dożyj ty szczęścia i późnego wieku,

I pokój tobie, i dzięki.



Widzisz przed sobą obraz grzesznej duszy,

Wkrótce się niebem pochlubię;

Boś ty czyscowej zbawił mię katuszy

Tym jednym słówkiem; To lubię.



Dopóki gwiazdy zejdą i dopóki

We wsi kur pierwszy zapieje,

Opowiem tobie, a ty dla nauki

Opowiedz innym me dzieje.



Onego czasu żyłam ja na świecie,

Marylą zwana przed laty;

Ojciec mój, pierwszy urzędnik w powiecie,

Możny, poczciwy, bogaty.



Za życia pragnął sprawić mi wesele,

A żem dostatnia i młoda,

Zbiegło się zewsząd zalotników wiele,

Posag wabił i uroda.



Mnóstwo ich marnej pochlebiało dumie,

I to mi było do smaku,

Że kiedy w licznym kłaniano się tłumie,

Tłumem gardziłam bez braku.



Przybył i Józio; dwudziestą miał wiosnę,

Młody, cnotliwy, nieśmiały;

Obce dla niego wyrazy miłośne,

Choć czuł miłośne zapały.



"Lecz próżno nędzny w oczach prawie znika

Próżno i dzień, i noc płacze;

W boleściach jego dla mnie radość dzika,

Śmiech obudzały rozpacze.



"Ja pójdę! mówił ze łzami. "Idź sobie!"

Poszedł i umarł z miłości;

Tu nad rzeczułką, w tym zielonym grobie

Złożone jego są kości.



"Odtąd mi życie stało się nielube,

Późne uczułam wyrzuty;

Lecz ani sposób wynagrodzić zgubę,

Ani czas został pokuty.



Raz, gdy się w północ z rodzicami bawię,

Wzmaga się hałas, szum, świsty,

Przyleciał Józio w straszliwej postawie,

Jak potępieniec ognisty.



Porwał, udusił gęszczą dymnych kłębów,

W czyscowe rzucił potoki,

Gdzie pośród jęku i zgrzytania zębów

Takie słyszałam wyroki:



"Wiedziałaś, że się spodobało Panu

Z męża ród tworzyć niewieści,

Na osłodzenie mężom złego stanu,

Na rozkosz, nie na boleści.



Ty jakbyś w piersiach miała serce z głazu,

Ani cię jęki ubodły.

Nikt nie uprosił słodkiego wyrazu

Przez łzy, cierpienia i modły.



Za taką srogość, długie, długie lata

Dręcz się w czyscowej zagubie,

Póki mąż jaki z tamecznego świata

Nie powie na cię choć: lubię.



Prosił i Józio niegdyś o to słowo,

Gorzkie łzy lał nieszczęśliwy;

Prośże ty teraz; nie łzą, nie namową,

Ale przez strachy i dziwy".



Rzekł, mnie natychmiast porwały złe duchy.

Odtąd już setny rok minie,

W dzień męczą, a noc zdejmują łańcuchy,

Rzucam ogniste głębinie;



I w cerkwi albo na Józia mogile,

Niebu i ziemi obrzydła,

Muszę podróżnych trwożyć w nocne chwile,

Różne udając straszydła.



Idących w błota zawiode lub w gaje,

Jadącym konia uskubię;

A każdy naklnie, nafuka, nałaje,

Tyś pierwszy wyrzekł: to lubię.



Za to ci spadnie wyroków zasłona,

Przyszłość spod ciemnych wskażę chmur:

Ach! i ty poznasz Marylę; lecz ona..."

Wtem na nieszczęście zapiał kur.



Skinęła tylko, widać radośc z oczek,

Mieni się w parę cieniuchną,

Ginie, jak ginie bladawy obloczek,

Kiedy zefiry nań dmuchną.



Patrzę, aż cały wóz stoi na łące,

Siadam, powoli strach mija;

Proszę za dusze w czyscu bolejące

Zmówić trzy Zdrowaś Maryja.

Zgłoś nadużycie

Komentarze do zadania

  • z neta to ja se też mogę ściągnąć a pozatym to nie jest to !!!!^^^ baga

Zadanie jest zamknięte. Autor zadania wybrał już najlepsze rozwiązanie lub straciło ono ważność.

Najlepsze rozwiązanie

  • 0 0

    1.Zabicie męża i pochowanie go w gaju.
    2.Zasianie lilii na grobie.
    3.Ucieczka żony do chatki pustelnika.
    4.Opowieść o śmierci męża.
    5.Strach przed kara.
    6.Rada pustelnika.
    7.Powrót do domu.
    8.Okłamywanie dzieci.
    9.Pojawienie się ducha ojca.
    10.Przybycie braci męża.
    11.Okłamywanie gości.
    12.Oczekiwanie braci.
    13.Zakochanie się w bratowej.
    14.Prośba braci o rękę bratowej.
    15.Udanie się do pustelnika po radę.
    16.Nękanie wdowy przez ducha męża.
    17.Rada pustelnika: wybranie jednego wianka.
    18.Wybranie wianka starszego brata.
    19.Kłótnia braci.
    20.Zmartwychwstanie męża.
    21.Zniknięcie cerkwi pod ziemią.

Rozwiązania

Podobne zadania

justyna22 help...:(na jutro Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 2 rozwiązania autor: justyna22 29.3.2010 (17:13)
karola0907 Plan ramowy do Odysei (według opowiedania Homera) Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: karola0907 30.3.2010 (17:57)
kasiaxD Plan wydarzeń Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: kasiaxD 3.4.2010 (01:02)
olencja12365 szczegółowy plan wydarzeń książki "Alchemik" Paulo Coelho Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: olencja12365 6.4.2010 (17:37)
niwejka21 rozprawka o zbyszku z Bogdańca. na jutro.! Przedmiot: Język polski / Gimnazjum 1 rozwiązanie autor: niwejka21 7.4.2010 (18:51)

Podobne materiały

Przydatność 100% Help my planet

I help my planet, that to be clean. Next my house there are a lot of boxes. These boxes are on glass, paper, cans and plastic. When I have a lot of bottles, old newspappers I put them in boxes. I’m very angry when I see factories near forests. I fight on an issue these factories. I do a lot to save energy. When I don’t need the light, I turn the light off. At my school it was the campaign...

Przydatność 100% Lets help old people

!!!Let’s help old people!!! We want to raise money for the old people’s home and buy a DVD player. Here are some ideas to quick raise money: -Help your parents in house cleaner. -Sell your old toy’s. -paint your neighbor fence. -Do the shopping.

Przydatność 100% Should US help to destroy communism in Cuba

I think that U.S should help to destroy the totalitarian regime that may be dangerous for the world peas or not follow the basic civil liberties. Any definition of terrorism should take into account the distinction between terrorism and the legitimate struggle of peoples for recovery of their lands and freedom. Now I want to give examples of Cuba country which have totalitarian regime and not...

Przydatność 85% Proposal. Ways to help students improve their diet.

To: The Principal of College From: xx Subject: Ways to help students improve their diet. INTRODUCTION As requested I am submitting this report concerning the best ways to help students improve their diet. It is based on ideas submitted by students in a suggestion box gathered last month. CURRENT SITUATION The information about healthy diets is poor and does not meet with the...

Przydatność 100% Environment in danger - what can be done to help the nature.

Nowadays we can hear a lot about environment. Mostly about global warming effect, ozone hole and many species of animals which are on the edge of extinction. Everyone should think about what can be done and what people themselves can do to improve the nature. I would like to start with the global warming effect. We can hear about it at least once a week for a very long time and...

0 odpowiada - 0 ogląda - 1 rozwiązań

Dodaj zadanie

Zobacz więcej opcji